THE ROLE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN IMPROVING TRANSPARENCY AND ACCOUNTABILITY OF SHARIA PRODUCT MARKETING

  • Adi Marsono Universitas Pangeran Diponegoro Nganjuk
  • Dewi Fitrotus Sa'diyah Universitas Pangeran Diponegoro Nganjuk
  • Moh. Agil Nuruzzaman Universitas Pangeran Diponegoro Nganjuk
  • Farid Nur Jayanto Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia (STIESIA) Surabaya
Keywords: Artificial Intelligence, Transparance, Accountability, Marketing, Sharia Products

Abstract

This study examines the role of Artificial Intelligence (AI) in enhancing transparency and accountability in the marketing of Sharia-compliant products. In the digital era, adhering to Sharia principles in product marketing is essential for maintaining consumer trust. AI plays a pivotal role in automating data analysis, supply chain tracking, and halal compliance verification, ensuring that the information provided to consumers is accurate and transparent. Additionally, AI enables early detection of inconsistencies or deviations in marketing processes, bolstering the accountability of Sharia-based institutions. This research aims to provide insights into how AI integration can reinforce Islamic ethical values, improve operational efficiency, and build market trust in Sharia-compliant products.

References

Amry, A. D., Mutia, T., Lestari, L. T. A., Nabila, D. R., Afrilian, B., & Lailalatifa. (2024). Tantangan dan Peluang Etika Bisnis Islam Dalam Strategi Pemasaran Pengusaha Muslim Kota Jambi Di Era Digitalisasi . Maro; Jurnal Ekonomi Syariah Dan Bisnis , 7(2), 196–202.
Anggraeni, R., & Maulani, I. E. (2023). PENGELOLAAN KEAMANAN DATA DAN PRIVASI PELANGGAN DALAM BISNIS ONLINE: TANTANGAN DAN SOLUSI. Co-Value: Jurnal Ekonomi, Koperasi & Kewirausahaan, 14(5), 566–573.
Baidhowi, M. M., Hotman, & Eriyanti, S. A. (2021a). Analisis Etika Pemasaran Islam Pada Bank Syariah (Studi Pada BPRS Metro Madani Kc. Tulang Bawang Barat). JEKSYAH : Islamic Economics Journal, 1(2), 55–64.
Baidhowi, M. M., Hotman, & Eriyanti, S. A. (2021b). Analisis Etika Pemasaran Islam Pada Bank Syariah (Studi Pada BPRS Metro Madani Kc. Tulang Bawang Barat). JEKSYAH : Islamic Economics Journal, 1(2), 55–64.
Dewi, Rd. D. L. P., Mantu, P. I., Saktisyahputra, & Andamisari, D. (2024a). IMPLEMENTASI TEKNOLOGI AI DALAM CYBER PUBLIC RELATIONS : STUDI TERHADAP INTERAKSI BRAND DAN KOMSUMEN . Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(4), 16101–16106.
Dewi, Rd. D. L. P., Mantu, P. I., Saktisyahputra, & Andamisari, D. (2024b). IMPLEMENTASI TEKNOLOGI AI DALAM CYBER PUBLIC RELATIONS : STUDI TERHADAP INTERAKSI BRAND DAN KOMSUMEN . Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(4), 16101–16106.
Fauzi, M., Akbarudin, W. H., Darmasetiawan, I. E., & Darussalam, A. (2020). Penerapan Tanggung Jawab Sosial Perbankan Syariah Milik Negara dengan Indeks Islamic Social Reporting. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(3), 488–500.
Fitriani, A., Sulaeman, D., & Firmansyah, R. (2022). Efektivitas Chatbot Sebagai Media Komunikasi Bisnis Antara Penjual dan Pembeli Pada MarketPlace . Jurnal Disrupsi Bisnis, 5(3), 189–196.
Garbo, A., & Latifah, H. R. (2024). OPTIMASI PELAYANAN NASABAH BANK SYARIAH INDONESIA MELALUI PENGGUNAAN KECERDASAN BUATAN . Jurnal Masharif Al-Syariah : Jurnal Ekonomi an Perbankan Syariah, 9(2), 846–862.
Iswanaji, C., Aziz, A., Rizki, M., Zulfikar, A. L., Romli, N. A., Safitri, D., Mahardika, S. G., Kurnia, R., Hasan, D. H., Hariyanti, Nurhasanah, S., Nissa, I. K., Fahrullah, A., Huda, M. W. S., Sugianto, Susanti, S., Nisa, R. K., Fitriyanti, E., Yuniawati, R. I., … Taufik, A. (2024). Perkembangan Industri Halal & Penguatan Lembaga Keuangan Syariah (Dr. M. Z. N. Hasbi, Ed.; Digital). CV. Adanu Abimata.
K. K, A. S. R., & Maharani, H. N. (2024). INOVASI DAN PENGEMBANGAN PRODUK KEUANGAN SYARIAH: TANTANGAN DAN PROSPEK DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0 . Edunomika, 8(1), 1–14.
Kurniawan, R. A., Dungga, W. A., & Towadi, M. (2024). Penerapan Undang-Undang Perlindungan Konsumen Mengatur Tentang Transaksi Bisnis Dengan Menggunakan Artificial Inteligence. Jurnal Hukum Dan Sosial Politik, 2(2), 338–353.
Kusuma, K. A. (2023). Buku Ajar Pengantar Bisnis Digital Dalam Perspektif Islam (M. D. K. Wardana & W. W. Wijayanti, Eds.; Pertama). UMSIDA Press .
Larah, A. D., Siregar, N. S., Salsabila, T., Lubis, M. N., & Nurbaiti. (2023). ASPEK ETIKA DALAM PENGGUNAAN KECERDASAN BUATAN (AI) DALAM LAYANAN PERBANKAN SYARIAH. BORJUIS: JOURNAL OF ECONOMY , 1(1), 1–12.
Nufus, W. F. K., Rachmatika, T. H., & Kinkin, D. A. R. (2024). Penerapan Etika Pemasaran Islam Dalam Penggunaan Digital Marketing Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) . Proceedings of Islamic Economics, Business, and Philanthropy , 3(1), 11–23.
Nugroho, A., Adi, D. P., & Gumelar, A. B. (2020). Chatbot Untuk Customer Service Berbasis Teks dan Suara pada Sistem Manajemen Pemesanan (OMS) Menggunakan Platform Android. REPOSITOR, 2(6), 683–690.
Nuraziza, S., & Sudirman, W. F. R. (2024). Studi Literatur: Intergrasi Artificial Intelegence (AI) dalam Manajemen Keuangan (Tantangan dan Kepatuhan Regulasi). MONEY: Journal of Financial and Islamic Banking , 2(1), 47–57.
Raihan, M., & Nasution, M. L. I. (2024). Analisis Dampak Perkembangan Teknologi AI Dalam Meningkatkan Efisiensi Operasional Bank Syariah (Studi Kasus Bank Sumut Kantor Cabang Syariah Medan Ringroad). JESYA: Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah, 7(2), 2048–2062.
Rifqi, M. A., & Latifah, E. (2023). Penerapan Teknologi dalam Peningkatan Akuntansi Syariah. JIAR : Journal of International Accounting Research, 2(1), 63–73.
Rosmawarni, N., Fauziah, Ridwan, M. B., Khairunnissa, A., Achmad, Y. F., Nurrhmi, H., Wibowo, A., Harto, B., Rahman, A., Ariyanti, I., & Madinah, S. (2024). E-Commerce (I. Y. R. Pratiwi, Ed.; Pertama). PT Penamuda Media.
Saefudin, M., Widianti, L. W., & Hendrato, H. (2023). PENERAPAN PLATFORM ANALISIS MEDIA SOSIAL BERBASIS ARTIFICIAL INTELEGENT SEBAGAI MODEL PEMASARAN PRODUK SECARA DIGITAL . SENTIK : Seminar Nasional Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 7(1), 192–199.
Saputra, A. J., Yulianis, F., & Sari, I. P. (2024). Pengaruh Akuntabilitas dan Transparansi Laporan Keuangan Terhadap Tingkat Kepercayaan Muzakki di Lazismu Pasaman Barat. JAAIP : Jurnal Akademi Akuntansi Indonesia Padang, 4(1), 69–79.
Sari, Y. A., & Ronaldo, R. (2024). Peran Pemasaran Digital Dalam Mengembangkan Bisnis Syariah Di Era Digital. Jurnal E-Bis: Ekonomi-Bisnis , 8(1), 263–275.
Shofiudin, M., Wiryawanto, T. M. P., Hawani, Z., & Amin, F. M. (2024). TREN IMPLEMENTASI CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT BERBASIS ARTIFICIAL INTELLIGENCE TREN IMPLEMENTASI CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT BERBASIS ARTIFICIAL INTELLIGENCE . JSil: Jurnal Sistem Informasi , 11(1), 27–32.
Simarmata, J., Banjarnahor, A. R., Ovalia, M. S., Hasibuan, A., Sari, O. H., Sahir, F. S. H., Rosmawati, Mashud, Harizahayu, D. A., Sudarso, A., Pratiwi, I. I., & Bukidz, D. P. (2023). Artificial Intelligence Marketing (M. Julyus, F. Sirait, & J. Simarmata, Eds.; 1st ed.). Yayasan Kita Menulis.
Suparman, A. (2024). Penerapan Kecerdasan Buatan dalam Sistem Informasi untuk Meningkatkan Pengalaman Pengguna pada Aplikasi E-Commerce . Journal of Mandalika Literature, 6(1), 402–409.
Taryono, & Putri, H. N. A. (2024). PERAN INOVASI DAN STRATEGI PEMASARAN SYARIAH DALAM BISNIS MODERN. JOURNAL OF ISLAMIC BUSINESS MANAGEMENT STUDIES, 5(1), 52–59.
Triyono, Y., Tobirin, & Rokhman, A. (2024). TRANSFORMASI DIGITAL : PEMANFAATAN KECERDASAN BUATAN (AI) DALAM MENINGKATKAN LAYANAN PUBLIK . Stratēgo: Jurnal Manajemen Modern , 6(3), 189–204.
Wulandari, F., Ahdiat, D., Sudrajat, Riskiyai, H., & Nuryaningsih, F. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN CHATBOT DALAM CUSTOMER SERVICE TERHADAP LOYALITAS PELANGGAN PADA PERUSAHAAN TELKOMSEL . SENTIK : Seminar Nasional Teknologi Informasi Dan Komunikasi , 7(1), 432
Published
2025-05-02
How to Cite
Marsono, A., Fitrotus Sa’diyah, D., Moh. Agil Nuruzzaman, & Farid Nur Jayanto. (2025). THE ROLE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN IMPROVING TRANSPARENCY AND ACCOUNTABILITY OF SHARIA PRODUCT MARKETING. Jurnal Dinamika Ekonomi Syariah, 12(1), 383-394. Retrieved from https://ejurnal.iaipd-nganjuk.ac.id/index.php/es/article/view/1440